måndag 1 mars 2010

Summering januari och februari

Tänkte jag skulle summera årets två första månader vilket är snabbt gjort då jag mer eller mindre bara läst barn- och ungdomsböcker. Jag får sprida min läsning lite mer om jag ska nå upp till mina läsmål som man kan läsa om här. Jag har läst 10 böcker under årets första två månader. Jag har läst nio ungdomsböcker och en deckare. Så jag har snart klarat av ett av mina mål som var att läsa 10 barn- eller ungdomsböcker. Jag var väl aldrig direkt orolig över att jag inte skulle klara just detta mål. Jag läste ju över 40 böcker i den kategorin förra året.

Det blir att biblioteket styr min läsning till viss del. För när mina reservationer kommer in så försöker jag läsa dem så snabbt som möjligt. För tillfället väntar jag på följande böcker:

Okänt offer av Tana French
Till jord skall du bli av Kjetil Johnsen
Vargbröder - Vålnadernas berg av Michelle Paver
Till sista andetaget av Anne Swärd
Världens lyckligaste folk av Lena Sundström

Jag hade ju även tänkt att jag skulle läsa lite nobelpristagare och några av mina hyllvärmare detta året. Så det är kanske dags att klämma in någon sådan innan nästa bok kommer från bibblan. Jag tror jag ska satsa på Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri. Den är en av mina hyllvärmare. Jag har ju även tänkt att jag ska se filmen, för den har jag inspelad så blir sambon glad. Han tycker att jag tar upp lite mycket plats på vår box. Men jag vill helt enkelt inte se filmen förrän jag läst boken. Vi får väl se hur det blir. Ett öga rött har stått på min hylla ett tag och risken är att den får stå kvar ett tag till.

...

2 kommentarer:

  1. Ja, sådana böcker har man... som står och står i bokhyllan och väntar på att bli läst! Jag var inte så förtjust i Ett öga rött tyvärr. Alla runt omkring mig älskade boken, men inte jag. Jag blev så deprimerad av att läsa den.

    Skönt att du har plats i dina bokhyllor! :)

    SvaraRadera
  2. Vi får se vad jag tycker om Ett öga rött. Har inte kommit så långt än att jag vill ge den plus eller minus.

    Visst är det skönt att jag har plats i hyllorna. Frågan är om sambon håller med...

    SvaraRadera