torsdag 27 maj 2010

Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo

Det är så logiskt alla fattar utom du är nog den mest hypade svenska ungdomsbok som jag varit med om. Det har skrivits en hel del om den på olika bokbloggar. Det har gjorts en trailer/video och det har funnits flera tävlingar där man kunnat vinna boken. Jag tycker dock bara det är kul att en ungdomsbok får lite uppmärksamhet. Därför tycker jag det är skönt att den håller för mina förväntningar.

Boken handlar om Ester och Johan. De går första året på gymnasiet i samma klass. Ester är den som nästan alltid kommer försent till första lektionen medan Johan är den som varit där i god tid. Ester har även andra vänner som tex Moa medan Johan verkar vara mer den ensamma typen. Johan och Ester umgås för det mesta och de kan varandra innan och utan. Det finns dock något som Ester inte vet om Johan och när hon får veta det så förändras allt.

Jag gillade verkligen den här boken. Bjärbo har ett väldigt rappt och skönt språk. Har man läst Bjärbos blogg, Onekligen, så känner man igen sig. Jag tror den kommer bli en väldigt stor favorit hos många ungdomar. Läs den gärna fast om du inte längre räknas som ungdom :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar