tisdag 4 maj 2010

Live to win : Låtarna som skrev mitt liv av Andreas Carlsson

Innan jag såg Andreas Carlsson i Idol hade jag inte en susning om vem han var. Jag visste väl i och för sig inte så mycket mer om honom efter att sett idol. Men efter att ha läst hans bok Live to win så vet jag lite mer om Andreas Carlsson och förstår lite bättre hur stor han är i låtskrivarvärlden.

Jag är inte speciellt intresserad av musik utan är en sån som lyssnar på allt möjligt på radion utan att egentligen tänka på vad det är jag lyssnar på. Så när det listas massa låtar som Andreas skrivit har jag ingen större aning om vilka de är. Efter lite efterforskning på Spotify så känner jag ju faktiskt igen en del som tex I´m Alive med Céline Dion, Bye, Bye, Bye med N Sync eller I want it that way med Backstreet Boys.

I boken får vi följa Andreas Carlssons liv från de att han växer upp i Stockholm, sedan flytten till lilla Tingsryd när pappan blir utred för att ha förskingrat stora summor pengar. Efter några år blir pappan dömd att avtjäna sitt straff. Det finns inga gränser för skvallret och familjen tar åter sitt pick och pack och denna gång hamnar de i Sollentuna. Andreas återvänder dock till Tingsryd för att skriva och spela in sin först låt, Waiting for your love. Andreas bestämmer sig för att musiken är det han ska syssla med.

Jag tycker det var en intressant bok att läsa. Vid något tillfälle känner jag dock att det blir lite segt. Eftersom jag inte är speciellt insatt i musikvärlden känner jag inte till alla dessa namn som nämns. Boken är kanske intressantare för den som är musikintresserad. När det sedan börjar handla om Idol så känns det som att jag hänger med igen.

Vill man läsa en biografi så tycker jag mycket väl att man kan välja Live to win : Låtarna som skrev mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar