måndag 2 augusti 2010

Ondvinter av Anders Björkelid

Ondvinter av Anders Björkelid är den första boken i serien om Blodet. Boken handlar om tvillingarna Wulf och Sunia. De bor med sin far i en stuga i skogen. Sin mor vet de inte så mycket om. De antar att hon dog när de var små.

De båda syskonen förstår att deras far döljer något för dem. Vad är det han inte vill berätta? Så kommer vinter och runt huset ser man spår från något djur. Fadern säger att det är en varg och att han ska gå upp i bergen för att döda den. Efter det blir inget sig likt i Wulf och Sunias liv. De tvingas fly till skogs.

Något som är lite annorlunda med Ondvinter är att till en början är det inte en jag berättare utan en vi, Wulf och Sunia. Detta var inget som störde mig och jag märkte inte ens att det var så förrän jag gick igenom boken. Wulf och Sunia har ett väldigt starkt band emellan sig och de vet oftast vad den andre tänker.

Ondvinter är en bok som jag länge tänkt läsa. Jag är glad att det nu äntligen blev av. Jag tycker väldigt mycket om berättelsen och måste även läsa nästa del, Eldbärare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar