onsdag 1 september 2010

Adzerk - den vita hingsten av Lin Hallberg

Adzerk - den vita hingsten är skriven av Lin Hallberg. Denna bok blev vinnare av Barnens Romanpris i år. Det var det som gjorde att jag fick upp ögonen för den.

Boken handlar om Emma som har det lite jobbigt för tillfället. Hemma så bråkar bara föräldrarna och Emma är rädd att de ska skiljas. Med bästa kompisen stämmer det inte heller då det kommit in en ny tjej i gänget. När Emma inte mår bra så flyr hon till stallet och hästen Ajax.

En dag fäller föräldrarna bomben. De ska starta om på nytt med en flera månader lång resa till Mongoliet, hela familjen. Emma vill inte alls resa men hon har inte så mycket att säga till om.

Emma trivs inte speciellt bra i Mongoliet men så träffar hon en tjej som hon har det gemensamma intresset hästar med. Det bestäms att hon ska spendera en tid med flickans familj. Det blir dock inte alls som Emma tänkt sig.

Jag tycker boken var bra. Utsidan och titeln gör ju att man tror att den ska handla om hästar men till en början handlar det inte speciellt mycket om hästar utan mer om relationer. Nu var det längesedan jag läste någon hästbok så jag har inte så mycket att jämföra med. Lite intressant med den här resan till Mongoliet som är ett land som jag inte visste något om innan. Det verkar som att Hallberg kanske själv varit i Mongoliet och ridit då hon på en av de första sidorna tackar en del personer samt en häst.

För alla hästtjejer tycker jag denna bok är ett bra val men kanske även för oss som inte är så hästintresserade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar