fredag 19 november 2010

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Så var det fredag igen och det är åter dags för veckans fråga i bokbloggsjerkan. Om du inte vet vad bokbloggsjerka är för något så kan du gå in och läsa hos Annika.

Veckans fråga:

Om du hittar en bok som verkar intressant men som tillhör en serie, börjar du då alltid med den första titeln?

Jag vill alltid läsa en serie i ordning och fast att man kanske inte alltid behöver läsa böckerna i ordning så vill jag helst göra det i alla fall.

Som bibliotekarie tycker jag dock det är lite jobbigt med alla som frågar i vilken ordning böckerna kommer. Det är inte alltid så lätt att hitta den rätta ordningen snabbt. Men samtidigt förstår jag ju låntagarna för jag vill ju själv läsa i ordning.

Just nu håller jag på att samla ihop Karin Fossums böcker så jag har några hemma så jag kan läsa dem i rad.



3 kommentarer:

  1. Jag har inte läst Fossums böcker i rad. Blir spännande att se vad du tycker om det. Om det ger något mer :-)

    SvaraRadera
  2. Jag kan tänka mig att det är en svår balansgång. Oftast hugger jag en bok som jag tycker ser spännande ut och allt som oftast tillhör den en serie. Jag slutar dock inte läsa den för det utan jag läser ut den för att sedan återvända till bibblan eller internetbokhandeln för att påbörja läsandet i rätt följd.

    Vad jag däremot försöker göra numera är att redan på "biblioteksstadiet" ta reda på om boken jag håller i handen tillhör en serie eller inte. Om den gör det och den första delen inte finns hemma lånar jag med mig del nummer två i vilket fall som helst om det verkar vara en serie som gjord just för mig. I annat fall kan jag gott vänta tills del nummer ett åter finns tillgänglig.

    Jag är med andra ord väldigt flexibel när det gäller serier, vilket kanske är bra då jag har hittat verkliga guldkorn på detta sätt. Dennis Lehane bara för att nämna ett exempel. He is a don´t miss!

    SvaraRadera
  3. Dennis Lehane har jag inte läst något av. Honom får jag kolla upp.

    SvaraRadera