onsdag 15 december 2010

Den farliga leken av Mari Jungstedt

Den farliga leken är den åttonde boken om kommissarie Knutas. Läsaren får följa lite olika personer. En av dem är Jenny som har blivit en hyllad modell. Man får även följa Agnes som det inte gått lika bra för. Agnes har förlorat både sin mamma och bror i en bilolycka. Agnes har hamnat på ett behandlingshem för anorexia. Där får man följa hennes kamp mot sjukdomen.

Jenny reser världen runt på olika modelluppdrag. I bokens början befinner hon sig på Gotland, där hon är uppväxt, och det är där det första mordförsöket sker. Jenny som har ett förhållande med fotografen ska besöka honom sent på kvällen. När hon kommer till hans avsides lilla stuga hittar hon honom halvt ihjälslagen.

Jag har läst alla böckerna om kommissarie Knutas. Jag har dock lite svårt att komma ihåg de andra böckerna och Knutas kommer jag inte riktigt ihåg. Om jag jämför med Anna Janssons böcker om Maria Wern så känns Wern mycket mer verklig. Kanske beror det på att jag även sett de program som det visat på tv den senaste tiden om Maria Wern.

Jag gillar Den farliga leken fast den är kanske inte en av mina absoluta favoriter. Jag kommer säkerligen läsa även nästa bok om Knutas om det kommer någon. Den farliga leken har en för mig oväntad knorr på slutet som jag gillar. Mer berättar jag inte utan ni får läsa själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar