fredag 4 februari 2011

Bokbloggsjerka - veckans fråga

De senaste fredagarna har jag hoppat över bokbloggsjerkan då det inte varit frågor som passar mig men denna veckan är jag med igen. Har du ingen aning om vad bokbloggsjerkan är för något så kan du läsa mer hos Annika.

Veckans fråga:

Vilken bok/vilka böcker som kommer att publiceras under 2011 ser du mest fram emot och varför?

Om jag tänker jobbrelaterat så längtar jag tills fortsättningen i serien Den gyllene rustningen av Adam Blade kommer. För det är ett evigt tjat om de böckerna. Det är ju jättekul att de hittat böcker som de gillar att läsa men börjar bli lite trött på deras tjat. Om jag säger att de kommer i mars så hjälper det inte att tjata på mig för jag kan ju inte köpa dem än.

Men nu ska jag inte gnälla. Är ju härligt som helst att eleverna läser.

För egen del ser jag fram emot att Per Nilsson kommer med en ny bok, Extra: en morgon stod hon bara där.

Jag gillar fantasy så en bok som jag tycker verkar spännande är De utvalda av Kristin Cashore. När jag nu gör en sökning på googel så ser jag att boken ska ges ut i en vuxen utgåva och en ungdoms utgåva. Låter konstigt. Varför gör de så? Någon som har en aning? Titta på förlaget här. Är det bara utsidan som skiljer sig åt kanske?




4 kommentarer:

  1. Mera nyfikna frågor här: Fick ni någon rabatt när ni skulle köpa spel?

    SvaraRadera
  2. De kanske har listat ut att någon (läs du) kommer att köpa båda böckerna för att jämföra.

    Det enda jag skulle kunna tänka mig, förutom omslaget, är språket. Men det låter konstigt.

    SvaraRadera
  3. Man får absolut vara nyfiken, Boktokig :) Visst fick vi rabatt. Med andra ord fick jag kanske betala 60 kr för. Kommer inte ihåg exakt men vet att jag gav inte över hundra i alla fall.

    Ariel- men inte kan det väl vara olika språk i boken. Skulle ju kännas helt knäppt. Boken har fått barnbokspriser så då borde det ju vara en barnbok. De tror väl att de inte får vuxna läsare om den klassas som barnbok. Får nog undersöka vidare....

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det är bara omslaget som skiljer de två böckerna åt. Innehållet är precis detsamma. Vi tycker att det är en sådan bra bok som kan läsas och uppskattas av både ungdomar och vuxna. Därför ger vi ut boken i två olika utgåvor, som kan tilltala två olika målgrupper. Det är ganska vanligt att man gör så i utlandet. I Sverige görs det – än så länge – väldigt sällan. Hoppas att ni kommer att gilla boken, det gör vi!

    Hälsar Kajsa Berglund, Bokförlaget Semic

    SvaraRadera