måndag 7 februari 2011

Boken om Mei av Åsa Storck

Idag började jag samla ihop böcker till nästa veckas tema i biblioteket som är kärlek. Då hittade jag Boken om Mei. En bok som jag länge tänkt läsa.

Lite förvånad blev jag när det visade sig att det är en kille som är huvudperson. Jag trodde boken skulle handla om en tjej och det gör den ju också men det är Hampus som berättar.

En dag när Hampus ska gå till hemkunskapslektionen får han syn på en tjej och hennes mamma. Hampus känner inte igen tjejen. Han blir nyfiken på vem hon kan vara och följer efter dem för att se var de ska ta vägen.

Nästa dag när Hampus sitter på lektion knackar det på dörren och rektorn kommer in med den nya tjejen. Mei heter hon. Hampus får inte mer gjort den lektionen. Han kan inte koncentrera sig utan han tänker bara på Mei.

Jag gillar den lilla boken om Mei. Boken är lättläst och på 28 sidor. Det finns en bok till som heter Hampus och Mei.

4 kommentarer:

  1. Det är den absolut och den tar inte alls lång tid att läsa. Vilket för min del är positivt då man vill hinna så många böcker som bara är möjligt :)

    SvaraRadera
  2. Omslaget som du har på din blogg är, precis som du skriver, lite missvisande. Man tror att det handlar om en tjej, kanske i lågstadieåldern, när det egentligen är en kärlekshistoria mellan två äldre barn. Hegas har gett ut den med ett annat omslag senare, se http://www.hegas.se/web/Produktkatalog/Bokbutiken/Bocker_efter_alder/Fran_11_ar/Boken_om_Mei-2137.aspx . Det finns också en uppföljare som heter "Hampus och Mei"

    SvaraRadera
  3. Ja jag vet att det även finns ett annat omslag vilket jag tycker är bra. Den boken som jag har på biblioteket har dock omslaget ovan så därför valde jag en bild med omslaget.

    Det är ju bra när de inser att ett omslag inte funkar och bytar.

    SvaraRadera