lördag 5 februari 2011

Summering - januari 2011

Då har första månaden på året passerat och det är dags att summera. Jag har läst sex böcker och fyra av dem är barn- och ungdomsböcker. Det blir verkligen inte mycket läst här hemma fast jag försöker ta alla tillfällen i akt. Fast det är kanske inte riktigt sant. Det finns något annat som tar en hel del tid men mer om det vid ett annat tillfälle.

Barn- och ungdomsböcker:

Joy & önskeburken av Helena Östlund (Rabén & Sjögren)
Önskelistan av Åsa Karsin (Rabén & Sjögren)
Badhuskrisen av Ann Caroline Håkans (Bonnier Carlsen)
Kärlek & dynamit av Kajsa Gordon (Berghs)

Deckare:

Evas öga av Karin Fossum (Forum)

Roman:

Att rosta bröd av Roger Rosenblatt (Norstedts)

Detta året ska jag föra statistik över vilka förlag böckerna böckerna jag läser ges ut på. Det känns som det är ett förlag som dominerar men det får vi ju se när året är slut. Jag tänker också föra statistik över om författaren är kvinna eller man.

Fördelning efter förlag:

2 Rabén & Sjögren
1 Bonnier Carlsen
1 Berghs
1 Norstedts
1 Forum

Fördelning efter författarens kön:

Kvinna 5 Man 1

Januari har inte varit någon höjdarmånad då det gäller läsningen. Böckerna har varit helt okej men ingen som jag tyckte var super bra. Jag tycker dock det är skönt att jag läst första boken av Karin Fossum då det är en bok som jag länge tänkt läsa.

2 kommentarer:

  1. Jag har Karin Fossums bok liggande här och väntar på läsning! Skall bara läsa klart Blodets Meredian av CormackMcCarthy.

    SvaraRadera
  2. Jag har ju snöat in lite på Fossum. Har bara läst Evas öga men håller på att köpa hennes andra böcker och igår hittade jag en till på ett antikvariat. Kanske dags att göra en lista över vilka jag har för man vill ju inte köpa dubbletter.

    SvaraRadera