onsdag 9 mars 2011

Askungar av Kristina Ohlsson

På ett x2000-tåg sitter det en flicka och hennes mamma. När tåget gör ett stopp för att det är signalfel går mamman av tåget för att ringa. Dottern sitter kvar på tåget eftersom hon sover. När tåget åker igen är mamman inte med på tåget. När mamman upptäcker sitt misstag kastar hon sig i en taxi till Stockholm för att kunna möta upp tåget när det kommer in. Hon får även kontakt med personalen på tåget som säger att de ska se efter dottern tills tåget är framme.

När tåget kommer fram till Stockholm är flickan borta och efter ett tag tillkallas polisen.

Det blir den legendariske kommissarien Alex Recht som får ta hand om fallet. I Rechts närmaste grupp finna Fredrika Bergman och Peder Rydh. Fredrika Bergman är civilanställd och det är många som tycker att hon inte passar in, inte minst Fredrika själv.

Den försvunna flickans pappa blir snart huvudmisstänkt. Fredrika tycker dock att det kanske inte riktigt är så enkelt men det är ingen som vill lyssna på det hon säger.

Jag tycker mycket om boken Askungar. Jag kommer snabbt in i den och jag vill veta mer om huvudpersonerna. Jag gillar kriminalromaner där man även får följa huvudpersonernas privatliv och där det inte bara handlar om själva brottet.

Just nu ingår Askungar i bokrean på Adlibris. Så har du inte läst Askungar tycker jag du ska passa på att köpa den för en billig peng.

Det har kommit ut ytterliggare en bok om Fredrika Bergman och de andra utredarna, Tusenskönor och i april kommer den tredje delen, Änglavakter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar