tisdag 5 april 2011

Den skräckslagne stekelsamlaren av Annalena Hedman

Hedman, A - Den skräckslagne stekelsamlaren - 29676440Den skräckslagne stekelsamlaren är andra boken om Abbe. Abbe är tillbaks i Istermyrträsk hos sin mormor och morfar. Tillsammans med Antón och Nadja har Abbe bildat en klubb som heter Spindelklubben. Namnet på klubben är egentligen inte så passande för Abbe hatar verkligen småkryp. Det vet dock inte Antón och Nadja.

Abbes mormor tycker att det är dags att Abbe kommer över sin rädsla för småkryp. Så därför tar Abbes mormor med henne till Sven. Sven älskar småkryp. Han har ett helt rum fullt med småkryp. Fast där vågar Abbe inte gå in.

Sven ska fylla 50 år och Abbe har kommit på den perfekta presenten, en tvekäftad sågstekel. Sven saknar den i sin samling och den är svår att få tag på. Men Abbe hatar ju småkryp så hur ska hon kunna hitta den?

Den första boken om Abbe heter Min första världssensation och den handlar om när Abbe och vännerna försöker slå världsrekord. Böckerna kan läsas fristående. Jag föredrar dock nästan alltid att läsa böcker i ordning och så även i detta fallet.

Jag gillar böckerna om Abbe. De är dock inte speciellt lätta att få utlånade. Jag bokpratade om stekelsamlaren i måndags men det blev inget större drag efter boken. Fast ibland kan det ju ta ett tag men sen kommer det någon och frågar efter den där boken som man berättade om. Tycker stekelsamlaren är lite svår att tipsa om på ett sätt som gör att eleverna vill låna den.

Är det kanske någon mer som läst den och som har något tips. Dela gärna med er i så fall :)


2 kommentarer:

  1. Jag har också läst båda böckerna om Abbe och tyckte mycket om dem. På biblioteket där jag befinner mig ibland är de dock inte utlånade, trots att de är inköpta i bokpoolen så de har tydligen fallit lärarna på läppen. Omslagen är ju också så fina att jag inte förstår riktigt varför de inte lånas ut.....
    Stekelsamlare är ju ett märkligt ord och det kanske inte tilltalar barn med småkryp nu för tiden...de kanske är lika rädda som Abbe?
    Kanske är böckerna också för jordnära, nu är det ju mysterier och varulvar och sånt som gäller även för de yngre barnen. Om titeln varit mysteriet med stekelsamlaren kanske de slagit bättre, vem vet?

    SvaraRadera
  2. Jag trodde den första boken skulle bli en succé eftersom det handlar om att slå världsrekord. Ungarna älskar ju att sitta och titta i Guinness rekordbok. Men den har inte riktigt gått hem i alla fall. Trist!

    SvaraRadera