lördag 2 juli 2011

Sms från Soppero av Ann-Helén Laestadius

Sms från Soppero är en ungdomsbok som jag länge tänkt läsa. Det har dock inte blivit av förrän nu. Boken är inte så lång så man läser den rätt fort.

Agnes är 13 år och bor i Solna. Agnes mamma kommer ifrån Soppero och är same. Mamman har avsagt sig sitt samiska ursprung och därför pratar hon inte längre samiska. Så därför kan inte Agnes samiska. Agnes har dock hittat några gamla läroböcker som tillhört hennes mamma och med hjälp av dem försöker hon lära sig lite samiska.

En dag får Agnes ett sms från ett okänt nummer som dessutom är på samiska. Med hjälp av en ordbok kan hon till slut förstå vad där står. Så här står det:

"Hej, din kusin Kristin visade en bild på dig och jag var tvungen att skicka ett sms. Hörde att du kommer upp snart. Då kanske vi ses. H"

Vem är denna mystiska H? Han accepterar inte att Agnes svarar på svenska utan det ska vara på samiska. Detta är början på en flört mellan Agnes och H eller Henrik som han heter.

En tid därefter ska Agnes och hennes mamma upp till Soppero för att fira sin mormors födelsedag. Agnes är jätte nyfiken för nu ska hon äntligen få träffa Henrik. Till sin släkt planerar Agnes en överraskning.

Jag tycker mycket om den här lilla boken. Den tar upp många saker som ungdomar kämpar med idag. Hur jobbigt det kan vara att ha två tillhörigheter och inte riktigt passa in någonstans. Men också också om vänskap och den första riktiga kärleken.

Jag som bor längst ner i söder ska erkänna att samer vet jag inte så mycket om. I Sms från Soppero får jag lära mig lite mer om samerna och deras traditioner. Du kan läsa mer om samerna här.

Hej vacker är den andra boken om Agnes som jag tänker läsa inom kort. Det har även kommit ut en tredje del som heter Ingen annan är som du.

Andra som skrivit om boken är: Enligt O och Barnboksprat.

3 kommentarer:

  1. Åh, den här ska jag kolla in!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut att du ska göra. Den går väldigt snabbt att läsa också :)

    SvaraRadera
  3. Har läst boken 5 gånger, Hej vacker 2 gånger och håller på att läsa tredje boken nu.
    De är jättebra! Speciellt trean.

    Hade inte heller riktigt förstått vad samer var innan, men efter att ha läst böckerna ville jag tillochmed läramig samiska:)

    SvaraRadera