måndag 31 oktober 2011

Gå sönder, gå hel av Sofia Nordin

Gå sönder, gå hel höll jag nästan på att missa i utgivningen men som tur var gjorde jag inte det. Sofia Nordin har tidigare skrivit några ungdomsböcker som jag läst och tyckt väldigt mycket om. Jag tycker väldigt mycket om Sofia Nordins sätt att skriva.

Gå sönder, gå hel handlar om Anna som ska börja om på nytt. Vad som hänt får vi inte veta. Hon tar sig ett namn och Anna är ett alldagligt namn som passar bra. Det får inte sticka ut. När Anna bestämt sig för ett namn bygger hon på med det andra som behövs: en bostad, en partner, en familj, ett arbete och så vidare. Partner väljer Anna med stor omsorg. Det skulle vara en vanlig man och över internet hittar hon Anders. De får två barn och de lever ett bra liv. Kanske till och med ett lyckligt liv.

Parallellt med Annas berättelse får vi även följa en annan berättelse om en kvinna som är på flykt med ett spädbarn. En kvinna som tar sin tvillingsysters barn mitt under familjemiddagen och försvinner. Kvinnan ger barnet ett löfte att det inte ska behöva ha ett så fånigt namn som Lisa.
Jag som småbarnsmamma mår riktigt dåligt när jag läser denna bok. Man behöver ju inte vara förälder för att tycka denna bok är hemsk men jag tror det blir extra påtagligt om man är det. 

Framsidan och titeln tycker jag är jättebra. Först tänkte jag inte så mycket på dem men när jag läst hela boken så såg jag hur bra de var. Jag önskar att jag hade någon att diskutera boken med. För jag kan tänka mig att jag antagligen missat en del. Nu när jag skulle skriva om den så gick jag tillbaks och läste en del i början och då faller ju allt på plats. Jag vill dock inte säga för mycket för vill inte förstöra läsupplevelsen för någon. Jag bara säger läs den! Det är en av de bästa böcker jag läst på riktigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar