torsdag 13 oktober 2011

Informationssökning och källkritik

I morgon är det dags att ha lektion med sexorna. Har suttit och förberett i eftermiddag på jobbet då det var rätt lugnt för en gångs skull. På Kolla källan hittar man mycket intressant att läsa. Tänkte att jag skulle ta utgångspunkt i Wikipedia. Är inte så himla insatt i Wikipedia så tänkte att jag får väl testa att redigera. Det gick dock inte. IP-nummret var spärrat. Jaha, tänkte jag. Då får jag väl registrera ett konto. Men det gick inte heller. Då även det var spärrat. Är väl elever som har klottrat för mycket. Men nu har jag i alla fall skaffat ett konto och gjort mitt först tillägg i artikeln om Martin Widmark. Frågan är ju nu bara om jag kommer kunna redigera från skolans dator imorgon. Ja, det återstår ju att se. Jag har i alla fall lärt mig nya saker om Wikipedia. Till exempel att man kan trycka och så skapar de en källhänvisning som man bara kan klistra in i sin källförteckning. Väldigt smidigt. Många har ju en tendens till att bara skriva wikipedia som källa och det är jag allergisk mot. Eller ännu värre. När de skrivet Google som källa.

Ska bli spännande att se hur det blir imorgon. Jag hoppas jag lär dem något nytt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar