söndag 11 december 2011

Den dansande djävulen av Martin Widmark

Man kan ju inte annat än säga att Martin Widmark är väldigt produktiv. För ett tag sedan kom det en ny serier som heter Tyko Flores äventyr. Alla tre delarna finns ute nu och det är ju positivt så slipper man vänta på någon del. Har haft en del elever som verkligen fastnat i den här serien och de har varit inne var och varannan dag och frågat efter den sista delen, Polyhymnias hemlighet

Böckerna handlar om den 13-åriga pojken Tyko. Tyko jobbar långt ner i en silvergruva tillsammans med andra pojkar som grävling. En grävlings uppgift är att ta stenprov längst in i olika gångar som de sen lämnar till förmannen. 

Hela veckan bor de nere i gruvan men varje söndag får de komma  upp ovan jord för att gå i kyrkan. Denna söndagen sker dock något märkligt. Innan de får komma in i kyrkan får de vänta utanför på ängen fastkedjade vid ett träd. Tyko njuter av att vara ute i den friska luften. När de ligger där på gräset dyker det upp en skata som börjar prata med Tyko. Skatan börjar sedan dra och slita i Tykos kedjor. Tyko fattar ingenting. Innan skatan försvinner säger den något väldigt kryptiskt som Tyko inte alls förstår:
"-Förbannelsen kan brytas på de Två Brödernas torg. 
Och detta ska lösa din moders sorg:
Sök mig på andra sidan de Dödas stad
skyddet ditt är att vara glad.
Till kejsaren dock, du ska lösa din skuld
och hänga och hänga på hans bröst Polyhmnias guld."

Vill du provläsa första delen ur boken så kan du göra det här.

Av någon anledning som jag inte riktigt kommer ihåg har jag varit lite skeptisk mot denna bok. När jag väl läste den så gillade jag den väldigt mycket. Det är intressant att läsa om Tykos liv i gruvan, hur han kämpar på. Sedan är det ju den här gåtan och de mystiska meddelanden som dyker upp som gör att man vill läsa vidare. Det känns som en klassisk fantasyberättelse men sådana gillar ju jag. Så efter att jag läst boken reserverade jag genast nästa del, Fyrtornet i Son-Li för jag vill veta hur det ska gå för Tyko. Böckerna är ganska lättlästa så som vuxen läser man ju dem snabbt.

Ett litet julklappstips till de som söker böcker till barn i åldern 10-12.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar