fredag 30 mars 2012

Big Bang av Torsten Bengtsson

Torsten Bengtsson har skrivit många lättlästa böcker bland annat för dem i 10-12 års åldern. Bengtsson har var och träffat våra femteklassare och därför har vi extra många av hans böcker i biblioteket. Big Bang är en av de lite nyare böckerna och som jag blev nyfiken på att läsa när jag hörde Bengtsson berätta om den. Det är över ett år sedan men nu har jag äntligen läst den.

Big Bang handlar om två killar Robin och Samir. De tillhör inte det coola gänget i klassen men de har i alla fall varandra. En kväll ska tvillingarna i klassen ha fest och Robin och Samir är inte bjudna. De är nyfikna vad som egentligen händer på den där festen och smyger dit och försöker kika in. De på festen håller dock till på andra våningen så Robin och Samir bestämmer sig för att klättra upp i ett träd för att se bättre. Det blir givetvis inte alls som de tänkt sig.

Boken har en luftig layout och det finns några bilder. Big Bang handlar också om att starta ett band vilket jag tycker är trevligt då det inte finns alltför många böcker som handlar om musik. Just det här med bandet tar ju kanske inte så stor plats i boken men i alla fall. Det är ju inte alla som vill läsa om sport eller lösa mysterier. Boken är både rolig och spännande.

Det känns som det kanske kommer fler böcker om Robin och Samir men jag hittar ingen info om det på Torsten Bengtssons webbsida, så den som lever får se helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar