tisdag 20 mars 2012

Tematrio - Oväntat bra

Denna veckan vill Lyran att vi ska berätta om tre böcker som var överraskande bra. Detta är inte helt lätt då jag ofta har höga förväntningar på de böcker jag läser och att jag då ska bli överraskad händer inte så ofta. Efter att jag letat bland mina listor hittade jag några.

1. Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton är en barnbok för de i 8-11 års åldern. Jag trodde först inte att detta skulle vara något men den är faktiskt riktigt rolig och roliga böcker för barn växer ju inte på träd direkt.

2. Glada hälsningar från Missångerträsk! av Martina Haag hade jag inte jättehöga förväntningar på men den var riktigt rolig. Boken innehåller en rolig gubbe som gjorde att jag skrattade flera gånger när jag läste boken.

3. Pojken i randig pyjamas av John Boyne läste jag äntligen för ett tag sedan och det ångrar jag inte. Jag hade hört mycket gott om den men den var faktiskt bättre än jag trott. Boken utspelar sig under andra världskriget och berättaren är en väldigt naiv liten pojke.

Tyvärr så är det vanligare att böcker överraskar på andra hållet, i alla fall i mitt fall. Böcker som man tror ska vara riktigt bra men som visar sig vara väldigt tråkiga eller i alla fall inte alls speciella.

4 kommentarer:

  1. Vilka roliga val. Alla barnböcker tänkte jag inte ens på, visst finns det de som överraskat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser ju mest barnböcker pga mitt jobb så därför blir det ofta att det är de böcker som dyker upp i minnet.

      Radera
  2. Åh, nr 2 har jag väntande i bokhyllan så kanske ska hugga in snart då :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Haags bok är skön avkoppling och det förväntade jag mig kanske också. Den gamla gubben gör dock boken rolig också.

      Radera