onsdag 23 maj 2012

Bröderna Lejonhjärta blir film igen

Enligt DN så ska Tomas Alfredson gör en ny film av Astrid Lindgrens bok Bröderna Lejonhjärta. Jag hoppas att detta stämmer för det hade varit trevligt med en modern Bröderna Lejonhjärta. I dag finns det ju helt andra tekniska förutsättningar än det gjorde när första filmen spelades in. 

När det görs filmer får ofta böckerna ett uppsving och det hade ju varit kul. För böckerna av Astrid Lindgren lånas väldigt sällan, i alla fall på skolbiblioteket där jag jobbar. Man kan inte längre bara anta att barn i dag känner till vem tex Katla är. Jag skulle nog vilja påstå att många barn i dag inte har en susning. Där har ju vi som föräldrar en viktig roll att visa den bokskatt som finns.

6 kommentarer:

  1. Oj, det här ställer jag mig lite tveksam till. Egentligen tror jag som du att det är bra att filmen görs då detta kan ge ett uppsving för böckerna, men på ett annat sätt sticker det lite i hjärtat - Bröderna Lejonhjärta har ju redan filmatiserats perfekt :) Men självklart förstår jag ju att det mest handlar om min egen nostalgi ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla bra böcker mår bra av att filmatiseras ofta.
      Då en film blir en helt annan, oftast ytligare, berättelse än en bok så kommer inte alla som gillade boken att tycka om en filmatisering. Om man kan välja bland flera filmatiseringar och hitta en egen favorit, kanske en som stämmer bra med ens egen upplevelse av boken, så är det bara positivt.
      Det vill säga så länge det handlar om nytolkningar av originalverket. Att bara göra remakes på gamla filmer är som att sälja samma gamla vara i ny förpackning.

      Donk

      Radera
    2. Skulle vara intressant att höra vad dagens barn säger om den nuvarande inspelningen. Ser de ens den? Jag har inga barn i rätt ålder att fråga.

      Radera
    3. Jag kan nog dock tänka mig att detta främst skulle bli just en remake med bättre effekter. Jag tvivlar på att det blir någon större nytolkning av boken, men jag kan vara ute och cykla.

      Det skulle absolut vara intressant, själv har jag nog dessvärre inte heller någon uppfattning om hur populära Astrid Lindgrens böcker och dess filmatiseringar är hos dagens barn..

      Radera
  2. Hej Bokmamma!

    Snubblade över din blogg då jag googlade Bröderna Lejonhjärta och tänkte dela med mig av vad som utspelades hemma hos oss igår kväll.
    Vi var barnvakt åt mina två svågrar, 13 och 10 år gamla. Enligt 10-åringens önskan såg vi Bröderna Lejonhjärta. 13-åringen somnar ganska omgående medan 10-åringen berättar om sin relation till sagan. Han säger att den är en favorit och att han lyssnar på den på cd varje kväll vid sänggående, därför kan han även varje replik under den första halvtimmen.
    Han vill se filmen för att det var så länge sedan han såg den och han vet också att jag tycker att den är galet bra så kanske är det lite därför han vill se. När jag frågar varför han tycker den är bra kan han inte riktigt sätta ord på vad som är bra. Den är bara bra.
    Något som inte är bra, och det ser nog vi äldre också även om nostalgin kan förblinda, är Katla. Katla ser väldigt mekanisk och "död" ut vilket förstör upplevelsen/magin en smula.
    Strax innan slutet somnar även 10-åringen, vilket jag då tyckte var, på sätt och vis, synd eftersom jag gärna hade velat höra hans spontana kommentarer om detta.
    Min make och jag ser klart och under hela filmen är min make (31 år gammal)helt uppslukad och upprepar "Den är sååååå bra!" Efteråt säger han att han fått en annan förståelse och respekt för Lindgren. Om man (genom en bok)kan göra livet bättre/lättare för ett enda barn så har man gjort en stor och viktig insats, var makens analys.
    Hur som helst, här finns alltså en 10-åring som inte läser men som gillar storyn.

    Det var lite trist att få det bekräftat att barn idag inte läser Lindgren. Spontant undrar jag om de läser överhuvudtaget eller om de nyttjar andra format som ljud och film. Jag läser vidare i din blogg så får jag nog svar på den frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du hittade hit och tog dig tid att skriva. Kul att filmen fortfarande funkar. Jag måste nog ta och köpa den. Risken finns ju att den inte kommer gå att få tag i om de gör en ny film.

      Just delen med Katla skulle vara kul att se hur de gör det i en ny film för precis som du säger så förstör den lite men de hade ju inte de tekniska möjligheterna som finns idag.

      I skolan läses Lindgren fortfarande men det är väldigt sällan som någon spontant kommer och lånar dem utan det är mer när läraren bestämt att de ska läsa något av Lindgren.

      På biblioteket där jag jobbar lånas det massor av böcker så visst läser barn idag. Man ser dock en klar skillnad när de kommer upp på högstadiet vad det gäller bibliotekslån då de inte lånar alls så mycket mer, i alla fall ser det ut så där jag jobbar. Därför är det ju viktigt med skolbibliotek och bibliotekarier som kan försöka hålla intresset uppe för läsningen, inspirera och hjälpa dem att hitta rätt böcker för det är ju verkligen inte lätt.

      Radera