söndag 6 maj 2012

Lyrans klassikersommar

I fredags frågade Annika i jerkan om vi brukar vara med i utmaningar på bloggen. Jag svarade då att jag hoppar inte på utmaningar så ofta då jag har svårt att slutföra dem. Så vad gör jag sen. Jo, jag hoppar på Lyrans utmaning, Klassikersommar. Utmaningen går ut på att läsa minst två klassiker i sommar. Det känns inte alltför betungande och jag är faktiskt lite sugen på att läsa någon klassiker igen. Det får dock bli någon av de lite tunnare och lättillgängliga klassikerna.

Jag tror jag ska läsa någon av följande böcker:

Hemsöborna av August Strindberg
Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf
Dvärgen av Pär Lagerkvist
Svindlande höjder av Emily Bronte

Någon bok av Ernest Hemingway

Jag tror jag håller där. Har jag inte så många att välja mellan så är chansen större att i alla fall någon av dem blir läst.

Om det är någon annan som tänker läsa någon av ovanstående böcker så kan ni ju tjoa till så kanske vi kan läsa dem samtidigt. Alltid trevligt att diskutera böckerna man läser.

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det får nog bli en av Selma. Jag har bara läst Gösta Berlings saga.

      Radera
  2. Vad spännande! kanske skulle haka på själv.. hmm, tål att funderas på :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska hänga på. Två klassiker på en sommar kan man ju hinna med. Man behöver ju inte välja de allra tyngsta.

      Radera
  3. För mig blir det också en Strindberg, men jag väljer En dåres försvarstal. Dina andra tips går inte heller av för hackor.

    SvaraRadera
  4. Har precis läst ut Svindlande höjder, en perfekt drömma sig bort-bok :) Hemingway är jag också sugen på, var flera år sedan jag läste min första och hittills enda roman av honom, Farväl till vapnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svindlande höjder har jag här hemma i hyllan så känns verkligen som jag borde läsa den.

      Jag har inte läst en enda bok av Hemingway. Så det känns som det är något som jag också borde läsa.

      Frågan är var jag ska få lästiden ifrån, sova mindre?

      Radera