tisdag 8 maj 2012

Skolbiblioteksdagen 2012

Äntligen hemma efter en lång arbetsdag. Har spenderat dagen på Tangopalatset i Malmö där årets Skolbiblioteksdag hölls. Efter en smärre omväg så kom vi precis innan det började. Kände mig lite skyldig då jag hävdade att jag hade koll på var vi skulle gå.

Första punkten för dagen var Anne-Marie Körling. Hon pratade väldigt inspirerande och det väckte en del tankar hos mig. Körling tycker att vi ska dela med oss till eleverna av det vi läser. Visa att vi är läsande människor och på så sätt inspirera dem och väcka deras nyfikenheten. Körling pratade också om det här med tyst läsning. Läser verkligen eleverna? Eller har de bara kommit på ett sätt som gör att det ser ut som de läser.

Nästa programpunkt var Annika från Västerskolan i Knislinge som pratade om hur hon jobbade med IPad i sin klass. Intressant men det är kanske inget som jag har så mycket att göra med.

Skolbibliotek Syd hade en kort information då den nya ordföranden presenterades, Petra Romberg. Något som vi har pratat lite om här i östra delen av Skåne är att det väldigt ofta är koncentrerat till Lund/Malmö regionen. Fast det beror ju till stor del på oss själva då vi ju inte tagit något initiativ till att anordna något. Får kanske bli bättring på den fronten. 

Det var många fler programpunkter under dagen men den som jag blev mest inspirerad av var när de i Kävlinge berättade om sitt samarbete. De driver tex bloggen Biblioteksbubbel tillsammans. Det som dock imponerade mest på mig var deras gemensamma webbsida. Det är ju egentligen inget märkvärdigt men det måste ju vara tidsbesparande när man gör sådant tillsammans. Precis som de sa så behöver inte alla vara experter på allt utan de hjälps åt. Här fick i alla fall jag lite inspiration och känner att det hade varit bra om vi gjorde något liknande. Vi har redan ett bra samarbete och nätverk i kommunen. Vi skickar böcker till höger och vänster men det andra delar vi inte med varandra så ofta.

Det var lite om vad jag har hittat på idag. Tänkte lika bra att skriva ner det direkt när man har det färskt i minnet.

Har ni hittat på något kul?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar