måndag 14 maj 2012

Tematrio - snart 17 mai

Det är snart Norges nationaldag så därför tycker Lyran att vi ska tipsa om norska böcker denna veckan.

Berätta om tre norska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.

Listan över norska författare som jag läst är inte speciellt lång. De jag läst är framför allt inom deckargenren. 

1. Den första som jag kom att tänka på var Karin Fossum. Jag har bara läst en av hennes böcker, Evas öga. Planen är dock att jag ska läsa fler och jag har samlat ihop några av hennes första böcker. Jag blev kanske inte jätte imponerad av hennes första bok men jag tänker ge henne fler chanser. Fossum skriver om kommissarie Sejer.

2. Anne Holt är en annan norska författare som jag läst en hel del av. Det var dock några år sedan sist. De böcker som jag läste av henne handlade om kriminalkommissarie Hanne Wilhelmsen.

3. En författare som jag inte läst något av men är nyfiken på är Anne B. Ragde. Ragde har tex skrivit Berlinerpopplarna och Nattönskningen.

8 kommentarer:

  1. Anne Holt har jag läst en del, själv tycker jag nog att böckerna om Inger Johanne Vik är strået vassare än de om Wilhelmsen.

    Och Fossum är en av mina stora norska favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där andra Holt böckerna har jag som sagt inte testat. Det kommer nog inte att ske heller. Dyker ju upp så otroligt mycket nytt hela tiden.

      Radera
  2. Jag har en bok av Anne Holt liggande som jag ännu inte har läst (eftersom jag haft den i två-tre år antar jag att hyllvärmare är det rätta ordet). Mea culpa, heter den. Tror dock inte det är en deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mea culpa har jag inte läst. Hyllvärmarna blir bara fler och fler :)

      Radera
  3. Jag gillar verkligen Radge. Arseniktornet var också fin.

    SvaraRadera
  4. Jag följde Holts böcker slaviskt men sen tappade jag lusten, kommer inte ihåg varför. Ragde står redan på listan på författare jag vill läsa!

    SvaraRadera
  5. Har läst en bok av Fossum och tyckte den var helt OK. Skulle absolut kunna läsa mer av henne. Anne B. Ragdes Nattönskningen gillade jag inte särskilt mycket, men så är det ju inte riktigt min genre heller.

    SvaraRadera
  6. Fossum är min favorit, älskar alla böcker om Sejer och Skarre.

    SvaraRadera