måndag 7 maj 2012

Tematrio - Tonårsläsning

I maj ska Lyran läsa ungdomsböcker. Så därför tycker hon att vi kan dela med oss av lite tips. Berätta om tre bra böcker skrivna för ungdomar och unga vuxna!

Detta är en tematrio som passar mig som handen i handsken. Jag skulle kunna tipsa om Hungerspelen, Twilight, Cirkeln och mycket annat. Jag väljer att tipsa om tre böcker som kanske inte är lika kända för den breda massan.

1. Imorgon när kriget kom av John Marsden är första delen i en serie om några ungdomar som kommer tillbaks hem efter en campingtur och upptäcker att alla människor är försvunna. Denna serie var väldigt populär för några år sedan. Den har även blivit film.

2. Ful av Scott Westerfeld handlar om en tjej som bor i ett samhälle där man vi 16-års ålder opereras för att bli snygg. Man flyttar sedan till Snyggingstan och festar och har kul. Ful är första delen i en trilogi som jag tycker är riktigt bra.

3. Hjärtans fröjd av Per Nilsson kan man läsa om man vill ha en fin kärlekshistoria. Berättartekniskt är den lite mer komplicerad och kräver en lite mer van läsare. Hjärtans fröjd tycker jag är en riktigt bra bok.

11 kommentarer:

  1. Ful låter både obehaglig och intressant. Ännu en bok på läslistan ... :)

    SvaraRadera
  2. Ful är en speciell bok. Den får en att börja fundera lite.

    SvaraRadera
  3. Är väldigt nyfiken på John Marsdens serie! (20-år för sent...?) ;)

    SvaraRadera
  4. HJärtans Fröjd väckte mitt intresse, ska googla lite...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är riktigt bra. Efter många år kom det en uppföljare The return of Hjärtans fröjd fast den var inte alls lika bra.

      Radera
  5. Jag minns Imorgon när kriget kom från när jag var yngre och att alla ville läsa dem. De fanns aldrig i biblioteket. Tyvärr lämnade jag mitt ex till Myrorna för ett tag sedan (tyvärr eftersom jag blev sugen på att läsa om den).

    Ful har varit en sådan där bok som jag har plockat ned från bibliotekets hyllor men alltid ställt tillbaka. Borde kanske ge den en chans.

    SvaraRadera
  6. Har precis nyligen läst ut Uglies trilogin faktiskt =)
    Gillar dem!

    SvaraRadera
  7. Hjärtans fröjd läste jag först nu i vuxen ålder - en riktig liten pärla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen bra. Känns dock som den mer tilltalar vuxna eller lite äldre ungdomar i alla fall.

      Radera
  8. Jag gillar beskrivningen av både ful och den där alla försvann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår om du fastnar för dem för det är riktigt bra böcker.

      Radera