lördag 2 juni 2012

En odräglig huvudperson

Sjutton år och skitsnygg är skriven av Emma Granholm som är en av mina favoritförfattare bland ungdomslitteraturen. Hennes debutbok, Simon och Sophie tycker jag är riktigt bra.

I denna boken handlar det om Felix som är kille som alla ser upp till och som tjejerna trånar efter. Det har dock inte alltid varit så. När Felix fick gå om sexan tog han chansen och startade ett nytt liv och sen pratade till och med de på högstadiet om Felix. 

Nu har det blivit sommarlov och Felix tvingas följa med på en semesterresa utomlands. Egentligen har han ingen större lust utan han hade hellre varit hemma med sin flickvän, Alexa. 

När Felix kommer tillbaks från semestern har något förändrats i gänget. Det verkar inte som att de bryr sig att han kommit hem. Istället vill de andra att de ska dra ner till sjön. Felix förstår inte riktigt varför och det är ingen som vill förklara för honom. Kväll efter kväll tvingas han hänga med ner till sjön. Vad är det egentligen som alla väntar på?

Jag hade höga förväntningar på denna boken innan jag började läsa då jag har läst och tyckt om alla Granholms böcker. Så därför blir jag till en början lite besviken då jag inte gillar den här boken speciellt mycket. Jag tycker Felix är odräglig. Det enda som han tänker på är att alla tycker han är snygg och häftig. Han anser sig vara bäst. Han är väldigt otrevlig emellanåt och beter sig riktigt illa. Men så kommer det in en annan i gruppen som gör att alla inte längre trånar efter Felix. Felix får sig en tankeställare och det börjar hända saker.

Boken blir bättre och de sista hundra sidorna läser jag i ett naffs. Man får lite ledtrådar som gör att man undrar hur allt egentligen hänger ihop.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar