fredag 29 juni 2012

Mysiga böcker om den första skoltiden

Mitt hjärta hoppar och skrattar av Rose Lagercrantz är andra boken om Dunne som precis börjat skolan. När Dunne började skolan kände hon igen men så blev hon bästis med Ella Frida. En dag berättar Ella Frida att hon ska flytta och så blir Dunne ensam igen. I skolan får ingen sitta bredvid Dunne för där ska ju Ella Frida sitta när hon kommer tillbaks. 

I klassen finns det två tjejer, Mickan och Vickan. De blir alltid kära i killar och nu har de båda blivit kära i Kudden(udda namn). Kudden är dock intresserad av dem utan han vill mest spela fotboll. Men så visar det sig att Kudden är intresserad av Dunne. Mickan och Vickan blir sura på Dunne och behandlar henne som luft.

I matsalen brukar Dunna smita in och sitta för sig själv. Fröken tycker dock att Dunne ska sitta mitt emellan Mickan och Vickan. När Dunne sitter där och äter börjar Mickan och Vickan nypa Dunne i armen. Först låtsas Dunne som ingenting men sen gör det riktigt ont och hon blir så arg så hon tar en ketchupflaska och sprutar på Mickan och sedan råkar hon visst spruta lite på fröken. 

Jag tycker böckerna om Dunne är härliga. De fina bilderna är gjorda av Eva Eriksson och de påminner mig om böcker som jag själv läste när jag var liten. Boken tror jag funkar bra som högläsning eller att läsa själv i 8-års åldern.

Första boken om Dunne heter Mitt lyckliga liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar