onsdag 13 juni 2012

Trist läsning

Igår publicerades rapporten om skolbibliotek 2012. Jag har inte hunnit lusläsa den men det verkar inte vara någon upplyftande läsning. I lärarnas nyheter på webben kan man se en karta som visar var de olika skolorna finns som inte har skolbibliotek. När jag tittar på mitt närområde så ser det ut som att det framför allt är fristående skolor och resursskolor som inte har skolbibliotek.

En av sex elever saknar helt skolbibliotek och Cecilia Ranemo är förvånad att inte mer hänt sedan 2008. Nu säger ju faktiskt skollagen att eleverna ska ha tillgång till bibliotek så det är ju lite konstigt att det inte blivit bättre.

Men så är det ju när man inte förstår vilken resurs ett skolbibliotek kan vara. Det är så många som inte har en susning om vad man gör. När jag berättar att jag jobbar en del i sommar så undrar många men vad gör du då? Ja då gör man allt som man aldrig hinner annars. Att låna ut böcker är ju inte min viktigaste uppgift för det kan ju eleverna göra själva.

Har era barn tillgång till skolbibliotek? Om inte ställ lite krav. Hur kan det komma sig att vissa skolor har råd medan andra inte. 

Vet du inte vad man gör på ett skolbibliotek så kan du kika in här eller här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar