lördag 14 juli 2012

Årets första klassiker

Då var årets första klassiker utläst, Hemsöborna av August Strindberg. Mitt exemplar är ett slitet exemplar som blivit gallrat på något bibliotek. Boken är bara på 173 sidor men den tog i alla fall ett par dagar att läsa. Jag hade lite problem med språket då det är ålderdomligt vilket ju inte är så konstigt då boken kom ut första gången 1887. Det är även många ord som hör hemma i skärgårdsmiljön som jag inte riktigt förstår men i den bok som jag har finns det ordförklaringar längst bak.

Hemsöborna handlar om en familj som bor på en ö i skärgården. Till familjen kommer Carlsson för att ta hand om djuren och lantbruket som en hjälp till madam Flod som blivit änka. Carlsson är den som ska leda de andra drängarna och sonen i huset, Gusten vill såklart inte ta order av Carlsson. Carlsson får ordning på lantbruket och när sommaren kommer föreslår han att de ska hyra ut ett av husen för att få in lite extra pengar. De hyr ut till en familj från Stockholm och med familjen kommer pigan Ida som Carlsson blir förtjust i.

Det som jag tycker är intressant är hur man på den tiden tyckte att man var lastgammal när man var 40 år och att man då börjar tänka på ålderdomen. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om boken. Det är andra boken av Strindberg som jag läser och han är nog inget för mig. Jag ska kanske hålla mig till moderna böcker.

Hemsöborna läste jag som ett led i Lyrans klassikersommar. Får se om det blir någon mer klassiker, tror knappt det.

2 kommentarer:

  1. Jag läste också "Hemsöborna" som en del i klassikersommaren, och precis som du var jag väl inte överförtjust, för att uttrycka mig milt. Jag har helt enkelt konstaterat att Strindberg och jag inte kompar så bra ihop. Däremot har jag nu läst "Stolthet och fördom", och DET var en riktigt bra bok! Jag kan verkligen förstå att den hållit i snart 200 år - en riktig klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag sådär tveksam, har jag läst Stolthet och fördom eller inte. Men visst måste jag det. Den måste ju ha ingått som kurslitteratur när jag läste litteraturvetenskap. Men jag kan inte säga något om den för jag kommer faktiskt inte ihåg. Men filmerna älskar jag :)

      Radera