söndag 1 juli 2012

En flickas berättelse

Little Bee av Chris Cleave blev jag sugen på att läsa då jag läst så mycket positivt om den lite överallt. Visst är den bra och det är en hemsk historia som  berättas.

Efter att Little Bees by förstörs flyr hon och hennes syster. Vad det är som händer får vi inte veta förrän långt senare. Little Bee hamnar på en flyktingförläggning i Storbritannien och där är hon inlåst i två år. En dag blir hon och några andra tjejer utsläppta för att en av tjejerna har gjort en "tjänst". De får inga papper och de vet inte hur de ska klara sig. Little Bee har en påse med ett visitkort från en man som hon träffade på en strand i Nigeria. Little Bee bestämmer sig för att söka upp honom.

Vi får även följa en familj från Storbritannien som har det gott ställt som åker på semester till Nigeria.  På stranden i Nigeria träffar de Little Bee och deras liv blir förändrat för alltid.

Det är verkligen en hemsk historia som berättas. Till en början vet vi inte vad som hänt. Jag gillar sådana här böcker då en historia långsamt rullas upp. Det finns dock något parti som jag tycker är lite segt. 

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg verkar det som att Little Bee ska bli film med Nicole Kidman som Sarah, kvinnan som åker till Nigeria.

Om du vill veta mer om författaren och hans böcker så har han en webbsida här.

1 kommentar:

  1. Nicole Kidman säger du? Hm... passar hon som Sarah? Kanske. Jag tänker mig henne lite mindre spetsnäsig och lite kortare. Konstigt hur man kan bilda sig en uppfattning om en person utan att det egentligen står något i boken! (Fast jag glömmer alltid utseendebeskrivningar). Det var en riktigt bra bok.

    SvaraRadera