söndag 8 juli 2012

Påbörjat en klassiker

Innan sommaren startade Lyran en klassikerutmaning. Jag bestämde mig för att hoppa på och har nu äntligen börjat läsa Hemsöborna av August Strindbergs som har stått i min hylla ett antal år.

Det var rätt många år sedan jag läste någon svensk klassiker. Det är inte helt enkelt. Boken gavs ut 1887 så språket är ju inte det språk som man är van vid och jag förstår faktiskt inte alla ord. Efter ett tag vänjer man sig dock och det flyter på lite bättre.

Hemsöborna har jag länge tänkt läsa så det kändes som en bra bok att starta klassikerutmaningen med. Boken är inte så tjock så om man inte skulle gilla den så lyckas man säker ta sig igenom de 173 sidorna i alla fall. Hemsöborna är dessutom mycket mer lättillgänglig än andra verk av Strindberg som tex Röda rummet.

Jag har nu läst cirka halva boken och vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker. Återkommer när jag läst ut den, antagligen imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar