måndag 2 juli 2012

Tematrio - Vatten

Denna veckan tycker Lyran att vi ska berätta om böcker som utspelar sig vid vatten. Inte helt lätt känner jag men jag gör ett försök.

1. Baddaren av Emma Hamberg passar perfekt i denna tematrio tycker jag. Maja bor på ön Hjortholmen. Maja som är konstnär har en svacka och då hon inte bara vill leva på sin man bestämmer hon sig för att starta en simskola för vuxna på ön. Härlig läsning såhär i sommartider.

2. Little Bee av Chris Cleave utspelar sig inte speciellt mycket vid havet men en av de viktigaste händelserna i boken sker när Little Bee för första gången ser havet. Efter några år återvänder hon också till denna plats vilket tyvärr inte blir så bra.

3. Jenny Hans trilogi om tjejen Belly är helt underbara tycker jag. Speciellt i den första boken, Sommaren jag blev vacker, utspelar sig mycket av boken vid havet. Varje sommar åker Belly till huset vid havet. De surfar, badar i poolen och havet. Det låter så himla härligt att man blir lite avis att man inte har ett sådant hus att bege sig till varje sommar.

Nummer två är kanske lite långsökt men när det står still i huvudet så får man ju vara lite uppfinningsrik.

7 kommentarer:

  1. Långsökt blir extra kul, tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst en enda av dina tre, men den där Little Bee har jag ju hört talas om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om den kan man ju läsa lite varstans.

      Radera
  3. Har inte läst några av dina böcker. det är så kul med lite nya boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det är något som kan passa :)

      Radera
  4. Ok, nu först fattar jag att Little Bee är den svenska titeln på The other hand. Har hållt på att bli helt snurrig på det och trott att Little Bee var någon slags fortsättning eller prequel till The other hand. Jag kände mig lite splittrad efter att jag läst den boken, men kanske mest för att baksidetexten (den engelska) framställde den som väldigt speciell och boken inte sedan riktigt levde upp till detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ju vara en aning förvirrande det där med översatta titlar. Ibland undrar man hur de tänker.

      Radera