tisdag 21 augusti 2012

Högläsningstips

Den senaste tiden har många av mina besökare hamnat på bloggen eftersom de sökt efter högläsningsböcker. Så därför tänkte jag sammanställa en lista på böcker som passar för olika årskurser. Givetvis passar vissa böcker i mer än en årskurs men jag skriver bara in dem i en.

Årskurs 1

Mitt lyckliga liv av Rose Lagercrantz

Årskurs 2

Kajsa och fågeltjuvarna av Kerstin Lundberg Hanh


Årskurs 3

Pensionat Vidablicks gåta av Katarina Genar
Min första världssensation av AnnaLena Hedman

Årskurs 4

Äventyrsveckan av Sofia Nordin

Årskurs 5

Såld av Sally Grindley
Rum 213 av Ingelin Angerborn

Årskurs 6

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian

Om du nu inte är lärare och har några elever att läsa för så läs för ditt eget barn, barnbarn eller vem du nu kan hitta att läsa för. Det blir säkert uppskattat. Såld har jag tyvärr inte läst men en lärare rekommenderar den varmt  så jag litar på honom.

2 kommentarer:

  1. Mera högläsning i världen!
    Böckerna som Kate Di Camillo har skrivit lämpar sig också bra som högläsning, för 7-10åringar ungefär.

    Jag har dessutom utmanat dig!http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2012/08/22/utmaning-8-fakta-om-mig-sjalv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst så mycket DiCamillo själv men hört lite delade meningar om hennes böcker.

      Kul med utmaningar. Då ska jag kika in hos dig.

      Radera