måndag 3 september 2012

Barnbok med flyt

Ronny & Julia är ännu en av lillans favoriter och jag gillar den också väldigt mycket. Vi har även läst Ronny & Julia får en hund men den äger vi inte men den är också bra.

Boken Ronny & Julia antar jag är den första boken om dem. Det är i denna bok de träffas för första gången. Ronny är lite ledsen för han får inte någon uppmärksamhet hemma hos sig. Han har fått en lillebror och föräldrarna gullar bara med honom. Julia flyttar in i huset bredvid och Ronny är lite nyfiken på henne. Fast han vågar inte riktigt ta kontakt. Fast hemma ser de honom inte så då måste han ju vara osynlig så då kan han ju närma sig i alla fall.  Men Julia ser honom och de leker och har kul. 

Jag tycker den här boken är riktigt härlig. Speciellt sättet som den är skriven på. Så här kan det tex stå:

"Då tänker jag att nu kan jag våga
gå in till Julia, gå in och fråga
om hon vill leka lite med mej,
och säja: "Julia, jag gillar dej."

Det blir så härligt flyt i läsningen när det rimmar. Min dotter är ju kanske lite för liten för att förstå allt i boken men hon förstår att Ronny är ledsen. Kanske en bok som passar att läsa om det kommer ett syskon till familjen.

Det finns en hel del böcker om Ronny och Julia. Just denna och den om hunden passar barn i två till tre års åldern. De andra böckerna har jag dock inte tittat närmare på men jag vet att det finns några som är lite tjockare och med mer text. Så de kanske man kan gå vidare när barnen orkar lyssna på lite mer text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar