fredag 14 september 2012

Bokbloggsjerka - veckans fråga

Äntligen fredag! Som vanligt är det då dags för bokbloggsjerka.


Veckans fråga:

Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Oj, det här är ju inte helt lätt men en intressant fråga. Om jag skulle säga några genrer som jag gillar så skulle jag välja deckare, fantasy och vardagsrealism.

Deckare gillar jag för att det ofta är ett bra driv i berättelsen och man vill bara läsa vidare för att se hur det ska gå. Jag säger ofta att jag gillar deckare men när jag summerar ett år så visar det sig att jag läser faktiskt inte så många deckare som jag tror.

Fantasy är ofta mycket äventyr och magi. Jag gillar det klassiska, ett föräldralöst barn som ska bekämpa det onda. Fantasy är avkoppling från verkligheten. Något som både deckare och fantasy ofta har gemensamt är att det ofta är långa serier och det gillar jag.

Vardagsrealism har jag nog läst en hel del de senaste åren. Jag gillar det för att man ofta kan känna igen sig. Speciellt sen jag fick barn tycker jag det är intressant att läsa böcker om familjer och deras liv. 


13 kommentarer:

  1. Fantasy är med i mitt svar också, det är skönt att kunna besöka världar som är helt annorlunda än vår egen :)

    SvaraRadera
  2. andra världar, tider och miljöer än den egna är ofta spännande läsning!

    SvaraRadera
  3. Det där med riktigt bra långa serier håller jag med om, det är något speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt om man upptäcker en serie och det redan kommit fyra fem böcker.

      Radera
  4. Fast det är sällan som en hel serie är bra. Men när det är så, då är det nog oslagbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. De första böckerna brukar vara bra sen dalar det oftast lite. Jag har dock väldigt svårt att sluta läsa en serie som jag börjat på.

      Radera
  5. Jag läser inte så mycket fantasy, jag vet inte om jag är mer kräsen när det gäller de böckerna än andra så jag tycker det är svårt att hitta några riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser väl inte heller så himla mycket fantasy men en del känner jag att jag måste och vill läsa på grund av jobbet. Känner inte att jag kan utesluta den när det är så många elever som just gillar fantasy.

      Radera
  6. Jag har också med fantasy, som så många andra. Det verkar vara en populär genre.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte riktigt förstått tjusningen med deckare. Jag kanske bara har läst fel böcker. Har du några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bland annat Kristina Ohlsson, Anna Jansson och Håkan Nesser. Har du läst något av dem?

      Radera
  8. Jag gillar också fantasy. Andra världar, magi, mystiska varelser och kampen mellan det goda och det onda.
    har inte läst så mycket fantasy de senaste åren, men jag börjar ta igen det nu :)

    SvaraRadera