tisdag 11 september 2012

En bok att prata om

"Ingen går säker. Alla kan falla. Eller stiga. Som jag."

Det känns verkligen som det är så här. Ena dagen är man på topp men så händer något och så är man själv hackkycklingen. 

Gloria och Jonna är bästa vänner. De tillhör inte de populäraste tjejerna men är inte heller mobbade. Robin är killen som alla suktar efter, så även Gloria. Gloria skickar några bilder på sina bröst för då ska Robin bli kompis med henne på Facebook. Robin lovar att han inte ska visa dem för någon men givetvis håller han inte vad han lovat. Gloria blir helt förstörd när hon ser bilderna. 

Men så vänder det och Gloria blir den som är den coola och som får alla att vända sig mot Robin, alla utom Jonna. Jonna gillar inte det Gloria gör. Hon är ju precis likadan som Robin. 

Detta är en väldigt intressant bok. Jag är ju själv för gammal för att ha upplevt nätmobbing då det knappt fanns mobiltelefoner när jag växte upp. Nu kan inte ens hemmet vara en lugn vrå utan då får man kanske hotfulla sms eller meddelanden på Facebook. 

Johanna Nilsson skriver som vanligt väldigt bra. Nu blir mitt jobb att informera lärarna om denna bok för det känns som en bok för dem och alla andra som jobbar med ungdomar.

Gilla "Hata Horan" är ett samarbete mellan författaren Johanna Nilsson, Pocketförlaget och Friends. Det finns en lärarhandledning som man kan ladda ner här.

2 kommentarer:

  1. Tänkte köpa den här nyligen men det blev "Barfota änglar" istället. Jag tänkte att den här säkerligen finns på biblioteket ändå, men tji fick jag! Får hoppas på att den kommer in, för den verkar läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju väldigt ny så den kanske inte har kommit in än bara.

      Barfota änglar känner jag inte till, får jag kolla upp.

      Radera