torsdag 6 september 2012

Intressant på twitter

Idag har det varit en intressant dag på twitter, många intressanta tweets. Eftersom jag varit hemma och kurerat mig har jag haft tid att följa lite av diskussionerna. En handlar om en artikel som publicerades i Kristianstadsbladet i måndags. Johan Unenge som är läsambasadör kommer till Kristianstad imorgon fredag då det är bokfestival i stan. Jag har lyssnat på Unenge vid flera tillfällen och tycker att han är väldigt inspirerande. Jag gillar även hans böcker som ni kanske märkt tex här och här. Om man ska tro på det som står i tidningen så säger Unenge så här:

"Bibliotekarierna är utbildade och kan katalogisera, men de är inga säljare av berättelser. "

Jag är utbildad bibliotekarie och jag har aldrig katalogiserat mer än när jag gick utbildningen. Det finns säkert de som katalogiserar men en skolbibliotekarie gör det väldigt sällan. Något som vi dock gör varje dag är att sälja berättelser eller ge boktips som vi kallar det. Om man kanske inte har boktips för klasser varje vecka så tipsar man i alla fall elever om böcker hela dagarna. Man möter både de som lånar massor och de som inte vill läsa alls. Att hitta rätt bok till alla är ju inte lätt men oftas blir de flesta nöjda.

I lagen står det ju numera att alla skolor ska ha tillgång till bibliotek. Tyvärr så ser det ju väldigt olika ut runt om i landet. Sen tycker jag inte att det är lönt att skaffa ett skolbibliotek om man inte satsar på att anställa en bibliotekarie. En boksamling skapar inte läslust. Det måste finnas någon som förmedlar läslust och tycker man inte om att läsa barn- och ungdomsböcker så tycker jag inte man ska jobba på ett skolbibliotek.

Det har även varit en annan diskussion på twitter om en artikel i DN fast det hinner jag inte med just nu så det får jag ta vid ett senare tillfälle.

Ni vet väl att ni kan följa mig på twitter, BokMamma även där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar