torsdag 6 september 2012

Summering - augusti

Jag kan inte påstå att jag är speciellt nöjd med läsningen i augusti. Jag läste endast 6 böcker. Jag började jobba igen efter semestern och jag antar att det tog all min kraft. Barn- och ungdomsböckerna börjar åter igen att dominera. Denna månaden läste jag dock en riktigt höjdare, Övergivna av Michael Grant. För en bibliotekarie är det en perfekt bok. Den är så lätt att berätta om vilket det gör den lätt att få ut. Sådana böcker gillar jag. Godnatt Mister Tom var också en riktig höjdare och det känns skönt att jag äntligen läst den. Ann Rosman upptäckte jag under sommaren och hennes böcker fortsätter jag att läsa. Trevligt med nya bekantskaper.

Barn- och ungdomsböcker:

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian(Tiden)
Instängd av Torsten Bengtsson(Opal)
Heddas bok av Lin Hallberg(Bonnier Carlsen)
Erebos av Ursula Poznanski(Opal)
Övergivna av Michael Grant(B. Wahlströms)

Deckare:

Själakistan av Ann Rosman(Damm förlag)


Fördelning efter förlag:

2 Opal
1 Bonnier Carlsen
1 Tiden
1 B. Wahlströms
1 Damm förlag

Fördelning efter författarens kön:

Kvinna 4 Man 2

Hur förvärvades böckerna:

Lånade på bibliotek: 5
Från egen hylla som är ganska nyinköpta: 1

Jag undrar om jag någonsin kommer läsa alla de böcker som jag har olästa i hyllan. En av sex böcker som jag läst är min egen. Men det är svårt när man jobbar på bibliotek. Det finns ju så många böcker som bara vill bli lästa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar