söndag 7 oktober 2012

En bok om att bli förälder

I boken När 2 blev 3 av Daniel Åberg och Johanna Ögren berättar de i vartannat kapitel om hur deras liv blev när de fick barn. Från det att Tage föddes tills han börjar på dagis.

Jag tycker boken är himla härlig att läsa. Som förälder till en treåring känner jag igen mig i mycket framför allt då vi har gemensamt att våra barn föddes med kejsarsnitt och hamnade på neonatalavdelningen. Nu handlar ju boken inte så mycket om det men jag känner igen mig i Johannas tankar om att förlossningen inte blev som man tänkt sig. Å andra sidan är det nog inte så många förlossningar som blir det. Johannas tankar om att bli mamma när man är lite äldre känner jag också igen mig i.

Det är roligt att läsa om Daniels första förvirrade toalettbesök. Var gör man av ungen? Jag gillar att författarna skrivet vartannat kapitel. Som kvinna är det intressant att läsa om en mans tankar kring att bli förälder. En mening som jag fastnade för var "Numera måste spontana infall planeras i förväg." Han har verkligen rätt i det. 

På baksidan av boken står det:

"Att för första gången bli förälder förändrar inte allt. Men ingenting blir heller någonsin sig riktigt likt."

Detta tycker jag stämmer så himla bra. Man tror man vet hur det ska bli men det är svårt att föreställa sig. Den lilla krabaten som man gör allt för, som är viktigare än någon annan och de känslor som det medför. Daniel skriver om det i ett kapitel, om hur han har mycket lättare för gråter sen han fick barn. Det tror jag många föräldrar känner igen sig i. Att man också har blivit så himla mycket känsligare för tex barn i böcker och filmer som råkar illa ut.

Författarna till boken är nog rätt kända för de flesta skulle jag tro i alla fall om man läser bloggar och gillar att läsa böcker. Johanna Ögren är en av de fyra Bokhororna och hennes man Daniel Åberg har bland annat skrivit böckerna Dannyboy & kärleken och Vi har redan sagt hej då. Barn nummer två är på väg så kanske blir det en ny bok då, om hur det är när 3 blir 4. Hoppas det!

3 kommentarer:

  1. Svar: Jag kan verkligen rekommendera sommarkurserna i litteraturvetenskap på Linnéuniversitet. Jag kommer att skriv om tre till av kurserna som jag läst där, så håll utkik några söndagar framöver på min blogg. :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, den här vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker absolut att du ska göra.Den finns säkert på biblioteket :)

      Radera