lördag 15 december 2012

Boktips för årskurs 6

Igår var det sista gången för det här året som jag besöker en klass och tipsar om böcker. Denna gången var det en sexa som jag besökte. Jag pratade om nedanstående titlar. Mest efterfrågade blev Huset vid vägens slut och Övergivna.

Huset vid vägens slut av Magnus Nordin
Såld av Sally Grindley
Afrodite och döden av Ritta Jacobsson
Övergivna av Michael Grant
Motståndarna av Arne Norlin & Andreas Palmaer
Tillsammans av Denise Rudberg
På liv och död i andra världskrigets skugga av Kim M. Kimselius

Det blev en diskussion om framsidor. Många ungdomar hänger upp sig på framsidorna och det är ju inget nytt. De gillade inte framsidan på boken om Afrodite och inte heller Motståndarna. Kimselius bok om andra världskriget hade även den en framsida som de inte gillade. Det gäller verkligen att framsidorna inte är för barnsliga. Dagligen förelår jag böcker men så ser de framsidan så vill de inte ha boken. Så himla frustrerande.

3 kommentarer:

  1. Ja, det kan inte vara lätt med frustrationen! Jag går också mycket på framsidan, tyvärr :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går också efter framsidan ibland. Men om någon har berättat om en bok och säger att den borde du verkligen så skulle jag inte rata den bara för att jag inte gillar framsidan.

      Radera
  2. Förstår frustrationen, men även vi vuxna går nog mycket på framsidan. Att de ratar med böcker med framsidor som av olika anledningar inte faller dem i smaken visar på hur bildstyrt vårt samhälle är och det bör nog förlagen ta med ännu mer i beräkningen när det väljer omslag.

    SvaraRadera