söndag 6 januari 2013

En fin historia

Det är en del böcker som jag aldrig skrev om 2012 så då får jag göra det nu istället. Jag kommer definitivt inte skriva om alla men Boel och Oscar av Josefine Sundström är en riktigt bra bok så jag måste i alla fall skriva lite om den.

Oscar är en gammal man som bor själv i en stor lägenhet som han en gång själv ritat. Dottern kommer pliktskyldigt och hälsar på men hon har alltid så bråttom. Frun bor sedan ett tag tillbaks på ett vårdhem då Oscar inte klarar av att ta hand om henne.

I lägenheten under Oscar flyttar det in en kvinna, Boel. Oscar märker direkt att hon vill vara för sig själv men en vattenläcka för dem samman. Boel vill bara vara ifred. Hon jobbar inte utan sitter bara i sin lägenhet och går knappt ut. Oscar ger dock inte upp. Han märker att det är någon sorg som tynger Boel och kanske kan även han berätta om sin sorg någon gång. Fast det är många år dem emellan växer en vänskap fram.

Jag tycker väldigt mycket om boken Boel och Oscar. Boken fångar mig direkt. Boken börjar med att vi får följa med på en utflykt som en far och son ska göra. Vem det är som gör denna utflykt och vad som händer får vi inte reda på direkt fastän man kan ana. Att boken börjar på det sättet gör att jag är fast från första sidan. Jag tycker även om att vi får följa både Oscar och Boel då de skiftar om att berätta historien.

Jag tycker mycket om Sundströms sätt att skriva och här kan du läsa vad jag tyckte om hennes förra bok, Vinteräpplen som även den var mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar