tisdag 19 februari 2013

Är det bättre i fängelset?

Om jag inte hade varit med i bokcirkeln på jobbet så hade jag nog aldrig läst, Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg. Det är definitivt inte en bok som jag skulle plocka upp i bokhandeln. Jag gav dock den en chans för man vet ju aldrig, det kanske kunde vara en ny Ove-bok. Det var det dock inte men helt okej i alla fall.

Märtha och hennes vänner på servicehuset tycker att allt bara blir sämre och sämre. Det sparas in på det mesta och klockan åtta ska det vara tyst och de ska sova. De får inte gå ut utan bara sitta inne och uggla. De får för sig att de antagligen skulle ha det mycket bättre i fängelset för där serveras det riktigt mat och man får ju gå ut och rasta sig.

Märtha kläcker en plan som hon presenterar för de andra. De ska begå ett brott så de får in massa pengar som de sedan ska skänka till fattiga och gamla. Om de skulle hamna i fängelse så gör det ju inte så mycket för värre än på servicehuset kan det ju inte bli.

När jag läser baksidestexten så kommer jag att tänka på Jönssonligan. Jag gillar inte Jönssonliga, det är bara för mycket. Riktigt så illa är det inte med Kaffe med rån. Boken är lite smårolig men inte riktigt min typ av bok. Jag tycker också att den kanske kunde kortats ner en aning. De lyckas stjäla konst för flera miljoner och sedan vet de inte vad de ska göra av den. Då målar de lite på tavlorna så ingen ska känna igen dem. Då blir det lite för mycket för mig. De tänker inte på att de kanske förstör tavlorna då. Nja som sagt inte riktigt en bok för mig. Kanske tycker man bättre om den om man närmar sig pensionsåldern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar