lördag 2 februari 2013

Barnboksdebut

Kristina Ohlsson som skriver kriminalromaner om Fredrika Bergman har nu även skrivit en barnbok, Glasbarnen.

Glasbarnen handlar om Billie och hennes mamma som flyttar till ett hus i Åhus. Innan bodde de i Kristianstad men Billies pappa dog och därför känner Billies mamma att hon vill börja om någon annanstans. Billie vill inte alls flytta men hon har inte så mycket att säga till om.

Redan när Billie är och tittar på huset får hon en olustig känsla. Det är något som inte stämmer. Billies mamma vill inte lyssna på henne utan blir bara irriterad. De flyttar in och Billie tycker att det är riktigt obehagligt att bo i huset. Tillsammans med en ny vän börjar Billie undersöka husets historia och vad det egentligen är som hänt i huset.

Det verkar vara en trend att skriva spännande böcker för mellanåldern för tillfället. Spännande är oftast det första som eleverna säger när jag frågar vilken sorts bok de vill ha så jag blir bara tacksam för fler spännande böcker. Jag kommer rekommendera Glasbarnen till eleverna och jag tror de kommer tycka om den. Lite extra kul är det ju då den utspelar sig där jag bor och arbetar. Så eleverna kommer känna igen sig men någon restaurang som heter "Turken i tornet" finns inte om det är någon som undrar. Ett extra plus tycker jag det är att texten är lite större än vad den brukar vara för barn i den här åldern. Jag tycker inte boken är speciellt läskig men skulle inte rekommendera ett barn i 10-års åldern att läsa den precis innan läggdags. 

Nu väntar jag spänt på omdömen från de elever som jag lånat ut boken till. 

2 kommentarer:

  1. Denna kan säkert vara något för mitt ena barnbarn som gillar lite spännande böcker!

    SvaraRadera