måndag 4 februari 2013

Tematrio - Crossover

Denna veckan vill Lyran att vi ska tipsa om litteratur som passar både  ungdomar och vuxna, så kallade crossovers. Berätta således om tre bra böcker som passar både för ungdomar och vuxna (och alla däremellan) oavsett vilken etikettering boken har.

1. Hungerspelen av Suzanne Collins är ju klassad som ungdomsbok men det är ju även många vuxna som läst den. Jag blev nyfiken på en helt ny genre av böcker efter att jag läst Hungerspelen.

2. Pojken i randig pyjamas av John Boyne är även den klassad som ungdomsbok. Jag tycker dock den passar även för vuxna. En lite annorlunda berättelse när det gäller att skildra andra världskriget.

3. Ondskan av Jan Guillou är klassad som vuxenbok men den läses av många ungdomar. Det är en hemsk uppväxtskildring som många ungdomar tycker är intressant att läsa.

Egentligen så ska ju tematrion vara slut där så att det blir just en trio men så kom jag ju på någon som jag hade glömt och kunde inte välja bort någon så därför fick det bli en fjärde.

4. Harry Potter av J.K Rowling höll jag på att glömma men de fick slinka med i alla fall. Jag älskar Harry Potter och jag får ju räknas som vuxen. Böckerna är klassade som mellanåldersböcker 9-12 år på biblioteken. Jag tycker det är en fantastisk värld som Rowling byggt upp som man även kan uppskatta som vuxen.

7 kommentarer:

  1. Pojken i randig pyjamas har jag på vår filmlista på Lovefilm. Det får kanske räcka med filmen.

    Själv glömde jag Harry Potter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast som vanligt är boken mycket bättre än filmen.

      Radera
  2. Pojken i randig pyjamas har jag inte läst än..Hjälp va tips man får när man kollar runt
    Mia

    SvaraRadera
  3. "Pojken i randig pyjamas" har jag just lånat, men jag får väl snällt vänta på min tur för sonen skulle läsa den först.

    SvaraRadera
  4. Harry Potter har även jag på min trio. Ondskan har jag läst och den är en otroligt bra och gripande bok. Kan säkert också läsas av unga.

    SvaraRadera
  5. Ondskan ja, fy så arg jag var när jag läste den boken. Jag har faktiskt även sett filmen och även den var riktigt bra, hör och häpna!

    SvaraRadera