fredag 22 mars 2013

Hyllning som inte gick hem

Nu har Annika fixat dator igen så nu får vi njuta av en bokbloggsjerka igen.

Veckans fråga:

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran var en bok som jag inte alls gillade. Det var många som hyllade den men jag läste inte ens ut den. Jag läste dock över hundra sidor men sen gav jag upp för den höll på att döda min läslust totalt.

Jag förstod inte alls vad som var så himla bra. Jag tyckte inte att den var rolig och fastän jag är ungefär lika gammal som författaren så kunde jag inte alls känna igen mig. Jag har för mig att jag upplevde boken som väldigt babblig. Den hände aldrig något utan bara bla, bla, bla...

15 kommentarer:

  1. Jag tror inte att jag någonsin kommer att läsa den boken, men man kan ju inte vara för säker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt råd blir att du ska strunta i den men visst smaken är ju olika.

      Radera
  2. Gillade inte heller den boken och blev förvånad av alla hyllningar. Jag kämpade mig dock igenom den även om det blev lite väl mycket skumläsning på slutet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte ihåg hur många veckor som jag kämpade med den men till slut gav jag upp.

      Radera
  3. Den har jag inte läst, men är lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir ju nyfiken när många hyllar den men som sagt det var inget för mig.

      Radera
  4. Svar
    1. Spara den tiden och läs någon annan bok.

      Radera
  5. Har inte läst den men verkligen tänkt göra det. Men nu vette katten..
    Mia

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst den men hört en del gott om den.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte den bitvis var väldigt rolig och bitvis lite tjatig. Jag bloggade om (bl.a.a) den på kvinnodagen, faktiskt. Som en person som en enda gång begick misstaget att raka sig i underlivet och hade klåda i evigheter efteråt så älskade jag avsnittet om rakning och diskussionen om vad man ska kalla sina kroppsdelar var kul. Läs den helst på originalspråk, den som alltså vill prova att läsa den, för även om översättaren gjort sitt bästa (jo, jag har jämfört!) så är det svårt att översätta sånt.

    Plus att jag verkligen inte heller begriper varför kvinnor automatiskt ska gilla skor och handväskor och shopping och gillade att hon dissade det.

    Men vill man läsa en rolig feminist så kan jag alltid rekomendera Cynthia Heimel ;-) Hon är nästan bortglömd nu, men var en stor guru på 80-talet. Rolig, fyndig, smart!

    SvaraRadera
  8. Jeg har lest en del om denne boken, men har ikke lest den selv. Tror ikke den kommer på leselisten med det første, heller :)

    SvaraRadera
  9. Har funderat på att läsa Konsten av vara kvinna, men det har inte blivit av och av någon anledning så känns det som en sån där bok man skulle ha läst när det snackades som mest om den. Nu känns det redan ... gammal?

    SvaraRadera
  10. Håller med dig här. Så hemskt tråkig bok så det är inte sant!!
    KRAM CISSi

    SvaraRadera
  11. Har inte läst boken och jag tror inte att jag kommer att läsa den.

    Bokdamen

    http://bokdamenblog.wordpress.com/


    SvaraRadera