måndag 25 mars 2013

Spänning på Fårö

När jag frågar elever vad de vill ha för slags böcker så får jag ofta svaret att böckerna ska vara spännande. Så jag tänkte att jag skulle försöka hitta några spännande böcker som jag kan tipsa om. De svarta svanarnas natt av Jesper Tillberg tycker jag verkar lite läskig så jag tog och läste den.

Jonas och hans syster tvingas spendera sommaren på Fårö med sin pappa som ärvt ett gammalt hus. Jonas är inte speciellt entusiastisk men han har inget val. Huset visar sig vara ett riktigt ruckel och Jonas pappa bestämmer sig för att hyra in folk som hjälper honom att renovera för annars kan de aldrig bo i huset. De första nätterna sover de i ett tält utanför huset och då sover de hur gott som helst. När huset är så pass klart att de kan flytta in är det dock slut på god nattsömn. Vad är det egentligen som händer uppe på vinden om nätterna?

Jag tänker tipsa om De svarta svanarnas natt i årskurs fyra. Det kan dock hända att den är lite för svår. Det är kanske inte en bok som man ska läsa precis innan man ska sova för jag kan tänka mig att vissa tycker den är lite läskig.

Jag gillar De svarta svanarnas natt. Det tar dock ett tag innan boken kommer igång och för min del är det inga problem men kan tänka mig att eleverna tycker att det är lite drygt. Jag tänkte att jag ska visa boktrailern för en klass imorgon och jag tror den kommer locka många, för den ger ju intrycket av att det är en läskig bok. Visst är boken läskig ibland men den handlar om annat också. När Jonas tex är på upptäcktsfärd på ön så träffar han en gammal man som är väldigt märklig och som vet väldigt mycket om döden. Han får dock också råd om hur han ska göra med tjejen som han är intresserad av. Jonas blir nyfiken på den här mannen och letar upp honom flera gånger men helt plötsligt så bara försvinner han. Vem är mannen egentligen?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar