söndag 7 april 2013

En pärla

Salvadorena av Cecilia Samartin läser vi i vår läsecirkel på jobbet. Som tur var hade någon förstånd nog att välja denna bok för annars är risken att jag hade missat denna lilla pärla. 

Efter en massaker flyr flickan Ana tillsammans med en nunna bort från kriget i El Salvadore. De flyr till USA där nunnan kommer från och Ana stannar tillsammans med henne i klostret. Ana växer upp och hon tänker att även hon ska bli nunna. Men så bestäms det att Ana ska bli barnflicka hos en välbärgad familj i ett halvår för att sedan återvända till klostret om det är det hon verkligen vill. 

Ana har väldigt bra hand om barnen, Jessie och Teddy, men barnens föräldrar förstår hon sig inte på. Familjen lever i oerhörd lyx men verkar inte vara lyckliga i alla fall. Ana är som barnens mamma. Det är henne de vänder sig till när de oroar sig för något.

Jag tycker väldigt mycket om Salvadorena. Jag gillar den mer än hennes tidigare bok Drömhjärta. Böckerna hänger ju inte alls ihop så om jag ska rekommendera en bok av Samartin så blir det Salvadorena. Boken börjar nästan med slutet och det är Ana som minns tillbaka på sitt liv. Det är intressant och man förstår att det är något som hänt men jag förstår inte riktigt vad och det är väl det som är meningen. Jag lockas att läsa vidare så jag tycker Samartin bygger upp historien på ett väldigt bra sätt.

Det är trevligt att läsa böcker som inte bara utspelar sig i Sverige vilket väldigt många av de böcker som jag läser gör. 

4 kommentarer:

  1. För min del var Drömhjärta en otrolig läsning, medan Salvadoreña faktiskt bara var sådär. Jag tyckte inte riktigt att den var lika färgstark som Samartins böcker annars alltid är.

    Vad kul att man kan tycka så olika! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg att min läsning av Drömhjärta blev väldigt sönderhackad och jag tror att det kan ha gjort att jag inte riktigt gillade den så mycket som Salvadorena. Jag behöver lång sammanhängande lästid för att böckerna ska komma till sin rätt tror jag.

      Radera
  2. Jag har sneglat på den här många gånger på biblioteket men av någon anledning fått för mig att den inte är en bok för mig. Kanske skulle ge den en chans i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt jag gillade den men det är ju såklart olika :)

      Radera