tisdag 23 april 2013

Vinnarna

I dag firas Världsbokdagen runt om i världen. På skolbiblioteket där jag jobbar har jag anordnat lite tävlingar. Biblioteket har minst sagt varit välbesökt idag. Idag har det även varit presskonferens där årets vinnare av Bokjuryn har avslöjats.

Vinnarna är:

Bästa bilderbok - Bockarna bruse på badhuset av Bjørn F. Rørviks och Gry Moursunds

Bästa kapitelbok 6-9 år - Födelsedagsmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis

Bästa kapitelbok 9-12 år - Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn

Bästa ungdomsbok - Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Känns inte som några direkta överraskningar. Bilderboken känner jag dock inte till så den får jag köpa in till biblioteket.

Jag har läste både Skuggan i väggen och Eld och de är ju bra. Det är ju ingen större överraskning att Martin Widmark vann. Det har han ju gjort de senaste åren. Ska bli spännande att se hur eleverna på min skola röstat. Jag tror inte de är speciellt överens med resten av Sverige.

Hela listan på vinnare hittar man här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar