söndag 19 maj 2013

Nytt på ungdomsboksfronten

Jag har aldrig drömt om att bli utbytesstudent, det är inte min stil. Jag kan dock tänka mig att det är många ungdomar som är sugna på att åka och se hur det är att bo och plugga i ett annat land. Homecoming queen av Moa Herngren handlar just om att vara utbytesstudent. 

My är femton år när hon beger sig till USA som utbytesstudent. När boken börjar har hon redan kommit till sin familj fast det är nytt och varje morgon vaknar hon upp och vet knappt var hon är. My hamnar i den lilla staden Owensville, Missouri och det är inte riktigt som hon tänkt sig. Familjen hon bor hos är märklig. Mamman i familjen vill gärna att My ska kalla henne Mom och hon vill inte att My ska heta My för det är ett så konstigt namn så istället kallar de henne Tessie. My klistrar på ett leende och anpassar sig fast att hennes liv förändrats så drastiskt.  Mom är väldigt strikt och troende. My får inte ha någon mobiltelefon och har inte tillgång till dator så det är svårt att hålla kontakten med de där hemma. Mom anser att de är bästa vänner och att hon ska få My att leva ett bättre liv med Gud.

My har en fantastisk röst. Det tänker hon dock hålla hemligt i USA så hon slipper sjunga för folk. Det går dock inte så bra. I början av sin vistelse blir hon full när hon är ute med några kompisar och då ställer hon sig upp och sjunger så att alla blir helt chockade. Efter det är cirkusen igång. My tvingas med till kyrkokören och hon blir tillfrågad att sjunga på ett bröllop. My kan inte säga nej fast hon tycker det är jättejobbigt att sjunga solo inför en massa okända människor. Till slut vet knappt My vem hon är. Är hon Tessie eller är hon My?

Jag tror faktiskt inte att jag läst någon bok som just tar upp det här med att åka till ett annat land och vara utbytesstudent. Någon som känner till någon bok som handlar om det? Så Homecoming queen fyller verkligen ett tomrum bland ungdomslitteraturen. 

Jag har aldrig varit i USA och jag undrar ibland hur det egentligen är "over there". Nu vet jag ju inte om det som Herngren skriver ger en rättvis bild av USA men jag tror jag läste någonstans att Herngren själv var utbytesstudent när hon var ung. Så man kan ju tänka sig att vissa saker kanske är självupplevda. 

Homecoming queen är Moa Herngrens första bok för ungdomar. Hon har tidigare skrivit böcker för vuxna och jag har läst några av dem tex Jag ska bara fixa en grej i köket och Allt är bara bra, tack. Jag gillar alla böcker som jag läst av Herngren och jag får nog ta och kolla upp om jag kanske missat någon bok som hon skrivit.

1 kommentar:

  1. Dette høres ut som en bok for meg, tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera