måndag 10 juni 2013

Lättläst spänning

Du går inte ensam av Mari Jungstedt är den elfte boken om kommissarie Knutas och de andra på Gotland. I denna boken får poliskommissarie Karin större plats då Knutas är sjukskriven efter händelserna i förra boken.

En treårig flicka försvinner när hennes mamma släpper henne med blicken för en liten stund. Det finns knappt några spår och föräldrarna är utom sig. Det blir en svår nöt för Karin att knäcka då hon inte har Knutas vid sin sida. På det privata planet börjar de dock närma sig varandra allt mer.

Knutas vill egentligen börja jobba mer men han märker att han inte klarar det. Dessutom börjar det hända konstiga saker i han omgivning och han funderar på om han inbillar sig eller om han är mer förvirrad än vad han själv tror.

Du går inte ensam är en bok som till och med jag läser ut på några timmar. Jag gillar boken och jag vill fortsätta att läsa hur det ska gå för Karin och Knutas. Jag tycker dock att det är lite för lätt att lista ut hur det hela hänger ihop. Jag brukar alltid tro att jag listat ut hur det hänger ihop men sedan kommer det en tvist som ändrar allt och jag blir helt förvirrad. Det finns ingen tvist, i alla fall ingen som jag lägger märke till, i Du går inte ensam. Ibland är det dock skönt att läsa en bok som bara flyter på och som man inte behöver aktivera alla hjärncellerna för att hänga med i. Det som jag gillade mest med den här boken var att Karin fick kliva fram lite mer. Det blir säkert så att jag läser några till om Knutas, Karin och de andra på Gotland. Jag har lite svårt att sluta läsa en serie när jag väl börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar