söndag 23 juni 2013

Lite av en besvikelse

Sarah Dessens nya bok Blunda och hoppa har jag längtat efter ett bra tag nu. Jag har läst alla de tidigare böckerna som givits ut på svenska. Jag har skrivit om dem här.

Blunda och hoppa handlar om Remy som har en sista sommar hemma innan det är dags att bege sig till college till hösten. Remy har  från början tänkt ut hur denna sommaren ska bli. Hon ska dumpa sin kille så hon är fri att göra som hon vill med vem hon vill. Det går dock snett direkt för när hon ska dumpa sin kille visar det sig att han varit otrogen så det blir inte riktigt som hon tänkt sig.

Remy har svårt att riktigt engagera sig i sina relationer vilket inte är så konstigt då hennes mamma nu ska gifta sig för femte gången. Men så träffar Remy Dexter som är musiker och något händer det är inte som hennes andra relationer utan något känns annorlunda.

Jag trodde att Blunda och hoppa skulle vara en perfekt start på min sommarläsning men tyvärr så blev det inte riktigt så. Jag tycker inte det hände något som riktigt gjorde att boken lyfte. Dessens andra böcker har varit mycket bättre, tycker jag. Det var ju inte heller så svårt att räkna ut hur det hela skulle sluta. Så tyvärr är detta ingen bok som jag kommer rekommendera vidare utan läs hellre hennes andra böcker. Boken har dock fått en hel del positiv respons så smaken är ju som vanligt olika.

2 kommentarer:

  1. Jag kände under läsningen att den här kan få lite olika omdömen. Själv gillade jag den, men jag kan också förstå att man inte gör det. Det är nog en av Dessens lite råare böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta verkar ha gillat den och visst jag tyckte inte det var något större fel på den men inte hennes bäst.

      Radera