tisdag 27 augusti 2013

Tema sex och samlevnad

I början på förra veckan blev jag tillfrågad om jag kunde ha ett boktips för årskurs 9. De skulle läsa sex och samlevnad och läraren ville gärna ha böcker som tog upp detta. Då jag aldrig haft ett sådant bokprat tidigare blev det till att gräva i högarna för att se vad jag kunde få ihop på så kort tid. Följande böcker fick det bli:

Kort kjol av Christina Walhdén
Under ytan av Cecilia Lidbeck
Regn och åska av Håkan Lindquist
Det händer nu av Sofia Nordin
Pojkarna av Jessica Schiefauer
Vad skulle du ha valt? av Annika Thor
Amandas bok av Katerina Janouch

Det var inte så många som lånade för klasserna ska precis påbörja att läsa klassiker i svenskan. Några böcker blev dock utlånade, Kort kjol och Under ytan. Sen kan det ju hända att det ger effekt och de kommer och lånar vid ett annat tillfälle.  

När jag höll på och förbereda mig inför det här boktipset så läste jag om Kort kjol då det var väldigt många år sedan jag läste den. Jag började nästan gråta på jobbet när jag satt och läste den. Den är så himla hemsk. Det var förvånansvärt få elever som hade läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar